Tuuheat ja vahvat hiukset huomataan

Terveellinen ruokavalio ja näyttävät hiukset

Hiukset kannattaa pestä ja hoitaa aina säännöllisesti. Joskus on hyvä ottaa kuivashampoo avuksi, jonka avulla saa nopeasti paitsi puhtaat ja ilmavat, myös tuuheat hiukset. Tuuheuttava suihke on myös hyvä vaihtoehto, sillä se sitoo polymeereja hiuksiin, jolloin hiukset laajentuvat saaden lisää tuuheutta. Perinteiset papiljotit ja hiusrullat tuovat hiuksiin myös kiharuutta ja elinvoimaisuutta aina seuraavaan pesuun asti.

Suoja- ja energiaravintoaineita sisältävä terveellinen ruokavalio tarjoaa hiuksille niiden tarvitsemia ravintoaineita. Energiaravintoaineet, kuten hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat saavat hukset hehkumaan, kun taas suojaravintoaineet, eli vitamiinit ja kivennäisaineet tuovat erityisesti kiiltoa hiuspohjaan ja latvoihin.

Hiuslaadusta riippumatta, hiuksia voi irrota päivittäin 100–200 kappaletta. Jos hiustenlähtö on säännöllistä, asia kannattaa selvittää käymällä lääkärin vastaanotolla. Usein syynä on raudanpuute, jolloin elimistön omat rautavarastot kannattaa ehdottomasti tarkistaa verikokeen avulla. Kasviperäinen rauta imeytyy aina eläinperäistä heikommin, joten erityisesti kasvissyöjien kannattaa olla raudansaannin suhteen tarkkana.

Pidä hiustenlähtö kurissa

Monet hiusongelmat saattavat johtua erilaisista asioista, kuten hormonien heittelystä, geeneistä, huonosta ruokavaliosta, ravintoaineiden puutostilasta tai yhä useammin jopa stressistä. Eri hiusten käsittelyt, kuten värjäykset ja permanentit saattavat niin ikään heikentää ja vahingoittaa hiusten kuntoa. Käsittelyt voivat aiheuttaa hiuksille kiillottomuutta, katkeilua ja kuivumista.

Hiustenlähtö on usein perinnöllistä, ja naisilla raskaus tai sen jälkeinen olotila saattavat edistää hiusten lähtöä. Hiustenlähtöä esiintyy sekä miehillä että naisilla, mutta naisilla hiusten lähteminen on lievempää kuin miehillä. Naisilla hiukset lähtevät yleensä päälaen alueelta.

Perusohjeita hiusten hoitoon

  • Terveellinen ruokavalio, energia- ja suojaravintoaineet auttavat hiuksia ja hiuspohjaa voimaan hyvin.
  • Hiukset pestään normaalisti 1–2 kertaa viikossa, mutta paljon liikkuva tai esimerkiksi rasvoittuvasta hiuspohjasta kärsivä voi pestä hiukset vaikka päivittäin.
  • Hiuksia rasittavia, säännöllisiä käsittelyitä pitää välttää, kuten liian usein tehtyjä permanentteja ja värjäyksiä.
  • Leikkaa ja hoida hiusten latvat säännöllisesti, jolloin hiukset näyttävät aina kauniilta ja ryhdikkäiltä.
  • Hilse voi aiheuttaa säännöllistä hiustenlähtöä, joten hiukset kannattaa hoitaa kuntoon hilseshampoon avulla.
  • Vältä märkien tai kosteiden hiusten harjaamista, sillä hiukset saattavat venyä yksittäisten hiusten ja mahdollisten takkujen jäädessä kiinni harjan piikkeihin.