Raskausviikko 34 // One bouncy bebe

Täällä sitä porskutellaan eteenpäin tätä toista raskautta niin kovaa vauhtia, etten aidosti pysy itse perässä näissä raskausviikoissa…

En ole blogiin pahemmin tästä raskaudesta ehtinyt vielä höpötellä, mutta vauvan villien potkujen inspiroimana ajattelin tästäkin aiheesta tänne tänään kirjoitella, hyvinvoinnin näkökulmasta.

Olen aina ollut terveysruoka-intoilija (voisin viettää viikon Jenkkilän Whole Foodsissa) ja tykkään liikkua, mutta tämän raskauden alkupuoliskolla en todellakaan ollut mikään hehkuvan hyvinvoinnin perikuva. Työt oli hoidettava pahoinvoinneista ja jatkuvasta läppärin ääreen nukahtelusta huolimatta - ja näistä syistä annoinkin itselleni armoa liikunnan ja ruokailujen osalta, kunnolla - koska energiaa ei oikeasti ollut mihinkään ylimääräiseen ja lisäksi monet “normaalielämän” lemppariruoat lähinnä kuvottivat. Nuo alkuraskauden ihmeelliset väsymysaallot tulivat tosiaan täytenä yllärinä itselleni - samoin aamupahoinvoinnit - sillä kumpaakaan näistä ah-niin-upeista ilmiöistä en kokenut ensimmäisen raskauden aikana.

Onneksi nuo pahimmat olotilat helpottivat raskauden toisella kolmanneksella, mutta silti vasta nyt viimeisen kolmanneksen aikana olen kokenut olevani taas oma itseni; energiaa on nyt enemmän kuin aiemmin raskauden aikana ja muutenkin olo on kaikin tavoin kevyempi (ei tosin kirjaimellisesti, hehhe).

Nyt siis mennään jo aika pitkällä raskausviikoissa, joita on siis kertynyt 34, ja näin ollen mahassa heiluva bebe on nyt (puhelimen raskausajan sovelluksen mukaan) 42 senttimetriä pitkä ja reilu kaksikiloinen mini-ihminen.

Luulisi muuten, että uuden ihmisen elämän alkaminen oman kehon sisällä olisi toisella kierroksella jotenkin luonnollisempaa ymmärtää, mutta yhä ja edelleen saa tämän asian miettiminen aivoni pelkästään solmuun; “Miten on mahdollista että kroppani osaa kasvattaa sisällään pientä ihmistä?” . Raskaus onkin aidosti yhtä ihmeellistä kuin ekalla kerralla - joskin ehdin miettimään tätä ihmiselämän alkamisen uskomattomuutta todella, todella paljon harvemmin nyt kuin ensimmäisen raskauden aikana. Siksi odotankin tulevaa äitiyslomaani (joka alkaa ensi viikolla! Jo!) paljon, sillä monia juttuja ei vain ole ehtinyt samalla tavalla fiilistellä näin toisen raskauden kohdalla eikä myöskään omaa hyvinvointia ole tullut ylläpitäneeksi ihan samaan tyyliin kuin esikoista odottaessa.

Joitain raskausajan vakio-tukipilareita on kuitenkin tämänkin raskauden aikana (onneksi!) kulkenut mukanani koko ajan; juttuja, jotka ovat tuoneet hyvää fiilistä niihin karseimpiinkin päiviin ja hetkiin. Alla pientä listausta näistä life savereista.

Raskausajan must-juttuni:

  • Terranovan raskausajan monivitamiini

  • Pilates (Melissa Woodhealth suosikki treenivideoiden osalta)

  • Joka-aamuinen smoothieni, jossa aina kunnon kourallinen marjoja plus banaania, vege-jogurttia, kauramaitoa ja kardemummaa. Ah.

  • Neitsytkookosöljy vartalon ihon kosteuttajana (Miinuksena se, että sitä tuoksuu ehkä liikaakin kookospähkinältä tämän levityksen jälkeen, mutta iho jää öljyämisestä niin mielettömän tuntuiseksi että tuoksun mielelläni vaikka kilometrin päähän kookosaromieni kanssa)

  • Veden juominen - oldie but a goodie.

Mutta miten on; onko siellä ruutujen toisilla puolilla kanssasisaria joilla on myös raskausaika meneillään - ja jos on, niin miten te hoidatte hyvinvointianne? Eli toisin sanoen: mitkä ovat niitä teidän life savereita :)?