Kasvispitat minttu & feta -jogurttikastikkeella

 
1970-01-01+02.00.00+7.jpg

Pitat ovat ihana, raikas ja täyttävä ruoka. Ja omassa keittiössäni kokkailen pitat luonnollisesti aina vegeversioina!

Nämä falafel-pitat ovat simppelit tehdä ja sopivat niin lounaaksi kuin illalliseksikin (tuolloin teen näiden oheen usein joko bataattiranskalaisia tai salaattia).

Täytteet eivät vaadi juurikaan suuria valmisteluja; valmiit falafelit (nämä HK:n falafelpullat ovat oma suosikkini) paistetaan nopeasti, kasvikset pilkotaan ja paprikaa sekä sipulia kuullotetaan hieman pannulla. Tämän jälkeen vaan sekoitetaan jogurttikastikkeen ainekset sekaisin ja paahdetaan pitat (paahdan itse pitat aina leivänpaahtimessa) - ja sitten vaan ihanaa, lämmintä pita-leipää täyttelemään!

1970-01-01 02.00.00 11.jpg

Pyrin omissa kokkailuissani nykyään entistä enemmän tekemään vegaanisia ruokia, mutta tässä ruoassa olen pahasti jämähtänyt turkkilaiseen jogurttiin sekä fetaan, jotka molemmat ovat osa pitojen kastiketta. Olen testaillut kastiketta myös kasvipohjaisilla tuotteilla, eli tehnyt kastikkeen esim. kaura-fraicheen ja jättänyt fetan täysin pois, mutten ole onnistunut saamaan yhtäkään täysin kasvipohjaista reseptiä toimimaan originaalin tavoin. Odottelenkin innolla sitä päivää, kun kauppoihin tulisi aidosti paksu ja kermainen, täysin vegaaninen turkkilainen jogurtti. Ah, a girl can dream!

Kasvispitat minttu & feta -jogurttikastikkeella

kahdelle

  • kaksi pitaleipää

  • 5-6 falafeliä per syöjä (vähempikin riittää jos falafelit suurempia kuin omat HK:n suosikkini)

  • pala paprikaa

  • pala kurkkua

  • pieni sipuli

  • muutamat rapsakat salaatinlehdet

  • n. 1 dl turkkilaista jogurttia

  • reilu pala fetaa (n. 1/3 osa kokonaisesta fetakuutiosta)

  • sitruunan mehua

  • tuoretta minttua

  • 1 pieni valkosipulin kynsi

  • + suolaa, mustapippuria, hunajaa

1970-01-01 02.00.00 13.jpg

Tee näin:

  1. Pilko paprikan pala (n. 1/3 paprikaa) ja kuullottele palaset pannulla, yhdessä ohueksi viipaloidun sipulin kanssa. Paistele miedolla lämmöllä kunnes kasvikset ovat hieman pehmenneet ja saaneet kevyesti väriä ylleen. Mausta ripauksella suolaa.

  2. Paista falafelit lämpimiksi pannulla, pienessä määrässä öljyä.

  3. Kuutioi kurkku ja revi salaatinlehdet sopiviksi osioiksi.

  4. Valmista kastike: sekoita jogurttiin murustettu fetapala. Lisää kunnon tujaus (n. 2 rkl) tuoreen sitruunan mehua, reilusti tuoretta minttua eli ainakin 3 rkl (itse saksin lehdet suoraan yrttipuskasta kastikekulhoon), ripaus suolaa, kunnolla mustapippuria sekä pieni tippa hunajaa. Hienonna mukaan myös yksi pieni valkosipulinkynsi.

  5. Kokoa pita - eli täytä leipäsi haluamallasi tyylillä ja nauti!

Herkullista perjantaita kaikille!